شادمانه پیر شوید

سیما یک روز از خودش خسته شد. آن روز وقتی بود که در آینه نگاه کرد و یک بانوی سالمند و بداخلاق را دید که هر کسی می‌توانست از مصاحبتش خسته و افسرده شود. زنی را دید که شل می‌ایستاد و شکمش را جلو می‌داد، به سر و وضعش رسیدگی نمی‌کرد و به بهانه این‌که پیر شده است، سیمای زیبا و قدبلندی را که درون او محبوس بود نادیده می‌گرفت.

او سیمایی را دید که دنبال گوشه خلوتی می‌گشت تا همه را فراموش کند و همه نیز او را. سیما همان روز از خودش خسته شد و تصمیم گرفت تغییر کند. او به خودش گفت اگر ۱۲ ماه از عمر من باقی مانده باشد و هر ماه بتوانم یک تغییر در خود ایجاد کنم و شیوه زندگی‌ام را کمی تغییر دهم، سال دیگر این موقع وقتی به آینه نگاه می‌کنم، زن دوست‌داشتنی‌تری را خواهم دید.برای این کار از ساده‌ترین‌ها شروع کرد. به عنوان اولین اقدام، تمام لباس‌های نیمدار و به درد نخوری را که از دهه‌های قبل زندگی‌اش انبار کرده بود و هرگز آنها را نمی‌پوشید، دور ریخت.

بعد به یک آرایشگاه رفت و ظاهر خود را تغییر داد؛ موهایش را کوتاه و مرتب کرد و چهره‌اش را صفا داد و در همان مراحل اول وقتی دوباره جلوی آینه ایستاد، از خودش خشنودتر بود.

سیما این تغییرات را به فال نیک گرفت و برای عصر یک کیک کوچک درست کرد تا مثل قدیم‌ها که با بچه‌هایش دور هم عصرانه می‌خوردند با خودش تنها بنشیند و آغاز خوشحالی‌اش را جشن بگیرد. او هر ماه به یک تغییر متعهد ماند.

سیما، زنی که یک سال قبل از خودش خسته شده بود، امروز عاشق خودش و زندگی پربارش است. او حالا در هفتمین دهه از زندگی‌اش ورزش می‌‌کند، نقاشی را که یک عمر دلش می‌خواست یاد بگیرد آموخت، وزن کم کرد. در موسسه سالمندان شهرشان خیلی کارهای دیگر نیز انجام می‌داد که سبب شد دوستان زیادی پیدا کند .

شما هم می‌توانید مثل سیما همیشه از نو آغاز کنید و این همه اوقات فراغتی را که دارید، صرف آرزوهایی که هرگز به آنها نپرداخته‌اید، کنید.

الفبای شاد زیستن 

شاد زیستن کار سختی نیست، کافی است از خود و زندگی‌تان راضی باشید و برای رسیدن به این مقصود باید از هر فرصتی برای یادگیری مطلب تازه استفاده کنید:

۱- روابط اجتماعی خود را گسترده کنید.

۲- به خود و توانایی‌هایتان تکیه کرده و وابستگی‌تان را کم کنید، اما کمک گرفتن ضروری از دیگران را فراموش نکنید.

۳- سعی کنید انتظاراتتان از دیگران منطقی و معقول باشد و از نق زدن و زیاد ایراد گرفتن پرهیز کنید.

۴- سفر کنید و نعمت‌های خدا را حس کنید و از زندگی لذت ببرید.

۵- تا زمانی که می‌توانید و به سلامت‌‌تان لطمه نمی‌خورد، پرتلاش و باانگیزه باشید و با امید زندگی کنید و در فعالیت‌های داوطلبانه مشارکت داشته باشید.

۶-لبخند، خوشرویی و ورزش را فراموش نکنید. این کار اعتماد به نفس را بالا می‌برد، نشاط و سرزندگی را به دنبال دارد و مقاومت شما در قبال بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

۷- ابهت و فاصله گرفتن را کنار بگذارید و به همه عزیزانتان محبت کنید.

۸- به بهداشت فردی خود توجه کنید و معاینات کامل دوره‌ای را فراموش نکنید. آرامش و سلامت از نعماتی است که باید آن را حفظ کنید.

۹- تغییرات دوران سالمندی را با مثبت‌اندیشی قابل تحمل‌تر کنید.

۱۰- همیشه به خدا توکل کنید و بدانید در اوج تنهایی و در سخت‌ترین لحظات اوست که با مهربانی به شما نگاه می‌کند و همه چیز را بخوبی پیش می‌برد.

شادمانی و طول عمر

تحقیقات نشان داد افراد بالای ۵۰ سالی که به افزایش سن خود با دید مثبت نگاه می‌کنند و آن را یک تجربه شیرین می‌دانند، به طور متوسط ۷/۵ سال بیشتر از افرادی که چنین طرز فکری ندارند، زندگی می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید طول عمر بیشتری داشته باشید، نخست از طرز فکرتان شروع کنید. درست اندیشیدن در زندگی، علاوه بر این‌که ممکن است برای شما دستاوردهای بسیار مطلوبی داشته باشد، در افزایش طول عمر شما نیز موثر است.

نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهدانسان‌هایی که در زندگی رفتار متعادل و آرامی دارند، احتمال مرگ ناگهانی خود را تا ۵۰ درصد  در مقایسه با افرادی که در برابر مسائل زندگی جبهه می‌گیرند و با پستی ‌و بلندی‌های آن کنار نمی‌آیند، کاهش می‌دهند.

دانشمندان احتمال می‌دهند شیوه زندگی سالم، سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و قدرت مبارزه بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها و شرایط دشوار زندگی افزایش دهد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>