تغذیه در دوران سالمندی

تغذیه در دوران سالمندی

سوء تغذیه یکی از مشکلات شایع در سالمندان است. این علامتی از بیماری های قابل درمان است که باید مورد بررسی قرار گیرد. سوء تغذیه همچنین دارای پیامدهای پزشکی کوتاه مدت و بلند مدت از قبیل عامل پوکی استخوان و استئوپنی، به همین ترتیب بسته به سالمند، عامل مرگ و میر می باشد. با توجه به تغذیه در تمام سطوح تصمیم گیری های پزشکی یعنی، تشخیص، تجویز دارو، جراحی، نوتوانی و ارجاع، می توان کیفیت زندگی را بهبود بخشید.
نوع تغذیه در دوره سالمندی بسیار مهم است زیرا اضافه وزن ، فشارخون بالا ، چربی خون بالا و قند خون بالا از مشکلات شایعی هستند که تغذیه صحیح یکی از راههای کنترل آنهاست .
با افزایش سن ، توده عضلانی و سوخت و ساز بدن کاهش می یابد ، مصرف غذا کمتر شده و همچنین تغییراتی در بدن ایجاد میشود که احتمال سوء تغذیه را بیشتر میکند .
با یک برنامه غذایی صحیح ، میتوان خطر ابتلا به این بیماریها را کاهش داد:

  • مصرف کمتر چربی
  • مصرف کمتر روغنهای جامد و نمک
  • مصرف کمتر غذاهای شور
  • مصرف یک یا دو وعده در روز از میوه ها و سبزی های تازه
  • استفاده از روغن مایع به جای روغن جامد
  • مصرف کمتر مواد شیرین مثل قند، شکر، مربا، شیرینی

سالمندان باید بدانند که بدنشان در طول یک شبانه روز به چه مواد غذایی نیاز دارد. به طور کلی نیازهای غذایی ما شامل کربوهیدرات ، پروتئین ، چربی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و آب است. دریافت مکمل های حاوی ریزمغذی ها، به ویژه در گروههای سنی بالاتر حائز اهمیت است؛ زیرا سالمندان کم غذا هستند و قدرت جذب ریزمغذی ها از مواد مصرفی در آنان کاهش می یابد. علاوه بر این در افراد مسن، حتی کمبودهای خفیف ریزمغذی ها مثل ویتامین B6، ویتامین E و روی، سبب تضعیف سیستم ایمنی می گردد. کمبود ویتامین B12 و ویتامین B1در این گروه سنی شایع است و سبب ضعف حافظه و قدرت تمرکز می شود. افزایش دریافت آنتی اکسیدان ها با استفاده از مکمل های ریزمغذی ها همراه با یک رژیم غذایی متعادل می تواند به حفظ سلامت فرد در برابر بیماری های قلبی، آرتریت، پوکی استخوان و آب مروارید کمک کند. استفاده از مکمل های ریزمغذی ها در کنار رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی مناسب، روش مؤثری برای حفظ عملکرد طبیعی بدن در دوران سالمندی است.
امید است با رعایت اصول تغذیه ای و رژیمی مناسب در تنظیم برنامه غذایی سالمندان، از سوء تغذیه و مشکلات شایع در بین این قشر آسیب پذیر پیشگیری به عمل آید.
در فرصتهای آتی بیشتر به صحبت در رابطه با مشکلات تغذیه ای و رژیم غذایی مناسب سالمندان خواهیم پرداخت.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>